אם כבר נמאס לכם להבחין בהבהובי אורות מהרכב שחולף מולכם שחושב שאתם נוסעים על אורות גבוהים למרות שאתם לא, יכול להיות שאתם מעוניינים לשנות את תאורת הרכב שלכם.
יכול להיות שעוצמת התאורה ברכב כבר לא מספקת אתכם, הפיזור לא מושלם, התאורה מכוונת רק לאזור קרוב וקטן וזה כבר כמה זמן שאתם חושבים להחליף את תאורת הרכב לנורות לד או קסנון.
כל אלו הן סיבות שגורמות לנהגי הרכב לחפש תחליף לתאורה שקיימת ברכבים שלהם. אז מהי בעצם המילה האחרונה בתחום תאורת הרכב? אלו נורות מותרות ואלו לא? האם בכלל מותר להחליף את תאורת הרכב המקורית לתאורה חלופית? הנה כל התשובות לתאורת רכב שאמורה לספק לכם תאורה בטיחותית ולקבל את התוצאות הטובות ביותר.
איך הכול התחיל?
בואו נחזור שנייה אחורה בזמן לסוף המאה ה- 19, או יותר נכון לשנת 1886. מה מיוחד בשנה הזאת? זו השנה שבה הומצא הרכב הראשון בעולם על ידי קארל בנץ, ואם השם בנץ נשמע לכם מוכר זה כי לימים הוא יחבור לחברת 'דיימלר מוטורס' ושם תיוולד לראשונה חברת 'מרצדס-בנץ'.
אנחנו מספרים את זה לכם כי גם לרכב הראשון שנוצר היה צורך במציאת פתרונות לנסיעה לילית וסוג התאורה ששימש אותם לצורך כך היו פנסים שפעלו על סוג של גז נוזלי שאמור היה להצית אותם, הדבר לא היה כל כך פרקטי וחבורת מהנדסים מוכשרים פיתחו תאורה חשמלית שנכנסה אל תוך המאה ה- 20 ומוכרת לנו כיום בשם נורות ההלוגן.
סוגי הנורות וההבדלים ביניהם:
הלוגן: תאורת ההלוגן שמשמשת את הרכבים דומה מאוד לתאורה הביתית למרות שנורות ההלוגן היו הנורות הראשונות ששימשו את הרכבים ועבדו בצורה לא רעה הן החלו לפנות את מקומן לתאורת הקסנון שהחלה להיכנס לרכבים בשנות ה- 90 של המאה הקודמת.
אך מה הביא את נורת ההלוגן להיות כל כך דומיננטית ולשלוט בשוק הרכב העולמי עד כדי כך שניתן למצוא אותן גם כיום במכוניות? דבר ראשון משום שמדובר בתאורה חזקה (וחמה) מאוד. אל תוך נורת הרכב חובר חוט להט שמחובר לחשמל הרכב ומפיץ אור רב. החיסרון – בהשוואה למנורות הקיימות כיום ברכבים נורה זו הייתה בעלת אורך חיים קצר יותר והיה צורך להחליפה בתדירות גבוהה יותר.
אז למה נורת ההלוגן נקראת הלוגן? בגלל גז ההלוגן שהיה והוכנס בשלב מאוחר יותר לנורות הרכב. נורת ההלוגן שודרגה והוחלפה בזכוכית קריסטל שלתוכה הוחדר גז ההלוגן שסיפק אור חזק ובהיר יותר וגם החזיק זמן רב יותר.
אך גם לאחר השדרוג שעברה נורה זו עם הכנסת גז ההלוגן לתוכה במקום נורת הלהט שהייתה היא עדיין לא הצליחה לספק אורך חיים טוב יותר בהשוואה לנורות שבאו אחריה, בלי קשר לזה שהייתה מתחממת מהר ושהצריכה טיפול זהיר בהוצאה והכנסה שלה לבית הנורה ברכב.
קסנון: הקסנון היה הבשורה החדשה לאחר נורות ההלוגן והוא מזוהה בעיקר עם חברת הרכבים הגרמנית ב.מ.וו שהביאה אותו לשימוש לראשונה בתאורת הרכב. זה קרה בתחילת שנות ה- 90 ונורות הקסנון פעלו בצורה מתוחכמת יותר מנורות ההלוגן הפשוטות.
למרות זאת ניתן לפשט ולהסביר את אופן פעולתן בדומה לאופן הפעולה של נורות הפלורוסנט שעובדות על בסיס אותו רעיון. גם כיום רכבים רבים פועלים על טכנולוגיה זו.
לד (LED): היום תאורת הלד (LED) נחשבת לסוג התאורה הפופולארי ביותר על ידי יצרניות הרכב השונות ולא רק שם, מאז גילוי היתרונות של תאורה זו הלד התחיל לשלוט בתאורות רחוב, תאורות הבית ולמעשה כמעט בכל מקום.
ישנם כיום שני סוגי תאורת לד שנבחנים לפי איכותם. תאורת הלד האיכותית יותר נחשבת ליעילה למדי ומסוגלת לספק לצרכן תאורה חזקה בניצול מינימאלי של צריכת חשמל. יצרנית הרכב הראשונה שהביאה לעולם הרכב את השימוש בתאורה זו הייתה לא אחרת מאשר חברת רכבי הפרימיום הגרמנית אאודי שהכניסה אותם לשיווק מסחרי כבר ב- 2004.
קיימים כמה חסרונות וכמובן יתרונות לשימוש בתאורה זו ונעלה אותם כאן לפניכם:
יתרונות: בעלת אור טבעי בהשוואה לתאורת הקסנון, חוזק ועצמת תאורה טובים ביחס לצריכת החשמל, גמישות בתכנון וייצור נורות הלד בעיצוב הרכב בשל גודלם הקטן, בנוסף ניתן לשלוט ביתר קלות בתאורה זו ולנתב אותה כך שלא תסנוור רכבים הבאים מלפנים.
חסרונות: בנורות לד ה"פשוטות" יותר נמצא תאורה כחלחלה, למרות יתרונותיו הרבים סוג תאורה זה עדיין מייצר חום רב ולכן יש צורך בצינון הנורות על מנת שלא לפגוע בתפקודם ולבסוף המחיר שמצריך הוצאה גדולה יותר בהשוואה לנורות ההלוגן.
לייזר: מדובר כאן בתאורת העתיד. אותו מכשיר לייזר שמשמש לחיתוך אלמנטים שונים מנוצל כעת ומנוסה על ידי יצרניות רכב מובילות כמו אאודי שהכירה לעולם את תאורת הלד לרכב. אולם קיים סיכון מסוים בשימוש בטכנולוגיה זו.
אמנם היתרון המרכזי שלה הוא הפקת תאורת יום איכותית ביותר אך נראה, לפחות כרגע שהחסרונות עולים על היתרונות. חסרון אחד הוא המחיר – מדובר במערכת יקרה מאוד שמיועדת לסגמנט מכוניות היוקרה. דבר שני – הסיכון. במקרה של תקלה כלשהי במערכת התאורה ברכב הפועלת בטכנולוגיית לייזר היא עלולה להפוך למסוכנת עבור אלו הממוקמים לפני הרכב.
כיצד פועלת הטכנולוגיה? בתוך פנסי הרכב קיימים מספר מראות שפונות לכיוון זכוכית שכולאת בתוכה גז. אותו גז מתחמם על ידי הלייזר ונעלם, בתהליך זה הוא הופך את הקרניים שנוצרות בתהליך לאור בוהק שמכוון לידי אור טבעי שמאיר לנהגים את הדרך.
מה החוק אומר לגבי החלפת סוג נורות ברכב?
חוץ מהתקנת פנסי ערפל קדמיים ברכב (או זרקור במקרים מסוימים) החוק אינו מתיר התקנת פנסים נוספים ברכב. לגבי החלפת סוגי הנורות הקיימות ברכב כמו: נורות הלוגן, לד או קסנון, הדבר אסור על ידי הנהג עצמו מכיוון שכל שינוי בתאורת הרכב נחשב ל"שינוי מבנה" ומחייב את אישור משרד התחבורה. ברוב המקרים אישור זה לא ניתן ביתר קלות.
למידע נוסף ולרכישת רכב במימון מלא הכנסו לאתר קפיטל מוטורס.